صنعت استخراج رمزارز در ایران در پی تحریم‌های اقتصادی

استخراج قانونی رمزارز در ایران پس از افزایش قیمت بیت‌کوین  به 24000 دلار

ایران اخیراً اعلام کرده است که استخراج رمزارز را به عنوان یک صنعت به کار خواهند گرفت. این امر پس از افزایش فشار تحریم‌­ها بر کشور و ناشی از تغییر تحریم­‌های اقتصادی اعمال شده توسط ایالات متحده صورت گرفت. همزمان با خبر استخراج رمزارز در ایران، قیمت بیت­‌کوین [BTC] به حدود 24000 دلار در برخی صرافی­‌های ایرانی رسید.


پلت­فرم صرافی Exir قیمت 1،020،000،000 ریال را برای 1 بیت­‌کوین گزارش داد، که ارزش کوین به بالاتر از قیمت تمام شده قبلی‌­اش یعنی 20،000 دلار افزایش یافت. قیمت فعلی رمزارز حدود 7300 دلار است. قیمت اتریوم نیز حدود 900 دلار در مقایسه با قیمت فعلی آن 280 دلار بود.


سیاست­‌گذاران تبادلات خارجی و سیاست پولی بانک مرکزی ایران، قصد دارند یک چارچوب سیاستی برای صنعت جدید تولید استخراج رمزارز پیش‌­بینی کنند. طبق گفته‌­های وزیر دارایی سایبری ایران، ابوالحسن فیروزآبادی، این سیاست قرار است در 18 روز آینده طراحی شود.

او در بیانیه‌­ای به IBENA گفت که راه‌­اندازی رمزارز ملی امیدوار کننده است. وی هم‌چنین اظهار داشت که رمزارز در ایران به عنوان یک ابزار معامله مالی با شرکای تجاری و کشورهای دوست ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کار به دلیل افزایش فشار اقتصادی ناشی از تحریم‌­های ایالات متحده می‌­باشد.

وی هم‌چنین افزود که استخراج رمزارزها به عنوان یک صنعت توسط بسیاری از مقامات دولتی و مرتبط پذیرفته شده است. این فهرست شامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

آیا می­‌توان از ارزهای دیجیتال در برابر تحریم‌­ها استفاده کرد؟

واشنگتن که اخیراً تصمیم گرفته تا از قرارداد هسته‌­ای که توسط دولت اوباما امضا شده بود، کناره‌­گیری کند، تحریم­‌های جدیدی را برای کاهش فروش نفت از ایران، به عنوان یک منبع قدرت اقتصادی، اتخاذ کرده است.

ایران بعد از عربستان سعودی و عراق، سومین تولید کننده نفت اوپک در جهان است. با این حال، خاورمیانه امیدوار است که بتواند بر روی رمزارزها تأثیر بگذارد تا بتواند فشار مورد انتظار در دلارهای نفتی را جبران کند.

تضعیف ریال ایران در برابر دلار آمریکا، نقطه تلاقی زیادی ایجاد کرده است؛ زیرا تحریم­‌های اقتصادی توسط دونالد ترامپ باعث شده تا بازارهای اروپایی از ایران خارج شوند. هنگامی که تحریم‌­ها در ماه اگوست به تصویب رسید، رئیس جمهور آمریکا پیامی واضح ارسال کرد، بنابراین بسیاری از شرکت‌­ها مجبور شدند میان ایران و ایالات متحده یکی را انتخاب کنند.

این باعث شد تا ریال به آستانه تورم بالا برسد، زیرا ارزش آن از زمان اعلام تحریم­‌های تجدید نظر شده در یک روند پایدار هم‌چنان ادامه داشته است. اعلامیه تحریم­‌ها باعث شد تا بیش از 100 شرکت فعالیت خود را متوقف کنند و عملیات خود را در کشور لغو و متوقف کنند و ناآرامی­‌های سیاسی ناشی از شورش‌­ها و اعتراضات را از بین ببرند.

ایران اولین کشوری نیست که سعی می‌کند از رمزارزها برای از بین بردن اثر تحریم‌­های اقتصادی استفاده کند. این نشان می­‌دهد که کشور دیگری در زمان بی‌­ثباتی سیاسی و اقتصادی به بیت‌­کوین تبدیل شده است. این الگو هم‌چنین در ونزوئلا دیده می­‌شود و فیات آن به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است که توسط بیت­‌کوین و دیگر رمزارزهای معروف مانند دش استفاده می­‌شود. ونزوئلا در ماه فوریه یک ارز دیجیتالی به نام petro راه‌­اندازی کرد که ادعا می­‌شود از نفت حمایت می­‌کند. اما به نظر می­‌رسد که Petro به دردسر افتاده است. ایالات متحده با ممنوع کردن شهروندان خود از سرمایه­‌گذاری در نفت، واکنش نشان داده است.

منبع خبر: https://news.bitcoin.com


  بیت کوینوبمانیپرفکت مانیارزهای مجازیخرید ریالی ارزهای شما

تمامی حقوق این سایت برای ویزاکارت محفوظ است.